Mobiiliäppide tegemine on tänapäeva kullapalavik. Pea iga ettevõtja haub oma salajast plaani, kuidas saada järgmiseks Bolti’ks või Instagram’iks, kuid vaid mõnel nõelal heinakuhjast õnnestub teenida krõbisevat. Mis eristab edukaid mobiilirakendusi läbikukkunud katsetest? Tuleb endalt küsida juba arendusprotsessi alguses õigeid küsimusi – nii igav kui see ka poleks. Selles artikklis oleme välja toonud 4 põhiküsimust, millele vastata, enne kui söösta uut rakendust looma.
1) Kas mobiilirakendusele on turgu?
Sinu äpp võib Sinul silmad särama panna, aga kas hakkavad ka ostjad seda sama entusiasmiga Google Play‘st või Apple App Store’ist alla laadima? Sisetunne võib hüüda: “Muidugi!”, aga olgem ausad – enne kui oled hoolikalt maad kuulanud, on tulu kõigest hüpotees. Kuidas leida õiged vastused enne mobiilirakenduste maagilisse arendusmaailmasse sukeldumist?
Üks võimalus on investeerida piisavalt aega, et turgu ja konkurente põhjalikult tundma õppida. Uuri allalaadimisi, hinnanguid ja tagasisidet, et analüüsida turu nõudlust ja kasutamist. Pane käed külge ning testi sarnaseid inspireerivaid äppe, et omal nahal kogeda, mis peletab ja mis meelitab kasutajaid ning toodab seega tulu. Sõltumata sellest, kas oled sektoris vana kala või soovid uue ideega maailma raputada, pead hindama kogu majandusharu tervikuna. Kas majandusharu on kasvav? Millised on võimalused mobiiliäppide tehnoloogias, et luua radikaalne muutus? Vastused neile küsimustele aitavad otsustada, milline tee viib Toscana päikese alla ja milline sohu.
2) Kes on mobiiliäpp’i lõppkasutaja?
Lisaks turu puuduste täiustamisele, luuakse rakendusi edukalt, kui peetakse silmas lõppkasutajat. Mis neid sütitab? Millised on nende valukohad? Millised funktsioonid ja teenused kaasavad kasutajaid? Keskmine mobiiliäpp kaotab esimese 30 päeva jooksul 90% igapäevastest kasutajatest. Just kliendivajaduste mõistmine on Sinu sihtrühma püüdmise ja säilitamise võti ning määrab, kas Sinu idee teostub hõisates või kirudes.
Oleks ju arukas minna otse allika juurde, kuid lõppkasutajad on erakordselt halvad oma tõeliste vajaduste väljendamisel. Nad esitavad oma soovid ja tore-kui-oleks funktsioonid, aga on harva teadlikud tegelikest valukohtadest ja motivaatoritest, mis meelitaks neid rakenduse juurde tagasi. Samuti pole tark mobiiliäpi algkoodi pidevalt juurde kirjutada, lähtudes ostjate valupunktidest. Selline lähenemine võib teelt kõrvale juhtida, pärssides arusaamist, mismoodi lõpptoode nö. päris kasutajatele mõjub.
3) Mobiiliäpp – Kuidas teenida sellega tulu?
Vaat see on miljoni dollari küsimus. Allalaadimised üksi ei too Sulle kogu investeeringut tagasi. Niisiis, kuidas teenida rakendusega tulu nii, et tekiks rahavoog ja kasv saaks tuule alla? Selleks on mitmeid võimalusi, millest järgnevad on kõige levinumad:
Reklaam – Tasuta rakendusi laetakse esialgu küll meelsamini alla, aga raha on ju ka vaja kuidagi teenida. Reklaami müümine loob sissetuleku, kuid head äpid kaaluvad hoolikalt, millal ja kus reklaame näidatakse. Kui reklaamid hakkavad kasutajat tüütama, langeb tõenäoliselt suur osa kasutajaid ära. Pea meeles, et edukas mobiiliäpp peab kasutajale tunduma loomuliku käe pikendusena.
Nn freemium – Selles maksustamise mudelis osutatakse põhiteenus tasuta, aga järgmise taseme teenuste saamiseks tuleb kasutajal tasulisele täiustatud versioonile üle minna. Konks peitub selles, et kasutaja tuleb kaasa haarata ilma, et ta tunneks end rusutuna ligipääsmatutest funktsioonidest. Veel võib rakendust kasutajatele tasuta proovida anda mingi periood jooksul (ing.k. trial) või premeerida tasuliste lisateenustega (mobiilimängude loojad on selles valdkonnas eht teadjamehed).
Teenuste maksustamine – Uberi-sarnased rakendused teevad sel viisil raha. Teatud summa igalt kasutajalt, kelle Uberi taksojuht peale korjab, läheb otseteed platvormile. Taolised rakendused on tavaliselt orienteeritud teenuste pakkumistele, mistõttu tuleks juba arendusprotsessis kindlaks teha, kas Sinu rakendust niimoodi raha teenima panna on üleüldse võimalik.
4) Mis on selle teekonna pidurid?
Esimest korda mobiiliäppi arendades seisad silmitsi mustmiljoni takistusega. Õnneks on mõned väljakutsed nii tavalised, et Sul on võimalik neid ennetada ning neile reageerida isegi enne nende juhtumist:
Mobiiliäpi ülearendamine – Esmaseid kasutajaid tuleb kohe kaasa haarata, kuid pole mõtet nende pea sassi ajada kõikvõimalike erinevate funktsioonidega. Ettevõtted, kes loovad esiteks minimaalse töötava toote (MVP ehk minimum viable product), suudavad paremini leida enda positsiooni turul, kiiremini toote välja lasta ja säästavad aega funktsioonide pealt, mida kasutajad niikuinii veel ei vaja. Tuleb keskenduda põhilistele funktsioonidele, mis teevad Sinu rakenduse menukaks.
Oma-ala parima tehnilise talendi puudumine – Kuna mobiiliäppide turul on konkurents tugev, siis MVP (minimum viable product) peab olema absoluutselt viimase peal. Näiteks meie meeskond pakub toote, disaini ja tehnilist tuge koos põhjalike tehniliste teadmistega arenduse kohta, mis pole võrreldav tavalise üksiku IT-mehe panusega.
Mobiiliäppi lansseerimine – Kui rakendus on valmis, siis kuidas seda turundada nii, et see jõuaksid õige sihtgrupini? Kas ja kuidas saab esmastelt kasutajatelt kõige efektiivsemalt tagasisidet küsida? Kas plaanid mobiiliäppi välja lasta teatud sündmuse ajel? Nendele küsimustele vastuste leidmist ei tohi alahinnata, sest see võivad määrata, kui edukaks kulgeb Sinu äpi lansseerimine ja kas Sinu raske töö ja vaev üldse enda päeva lõpuks ära tasub.
___
Wise Digital on digiagentuur mis tegeleb veebilahenduste ning mobiilirakenduste (iOS & Androidi äppide) arendamisega. Huvi korral kirjuta meile info@wisedigital.ee ja küsi julgelt infot või pakkumist. Esimene konsultatsioon kus selgitame välja vajadused ning töö maksumuse on täiesti tasuta!